LASERTHERAPIE BIJ LONG-COVID

Heeft u na uw COVID-19 besmetting nog last van aanhoudende klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, cognitieve problemen ( zoals: concentratie of dubbeltaken) of een verminderd energieniveau? Dit wordt ook wel long COVID of Post Covid genoemd. Met lasertherapie kunnen wij u bij veel van deze klachten goed behandelen. Wilt u meer weten over deze pijnloze en effectieve behandelmethode? Hieronder leest u meer.

LASERTHERAPIE

Wat is lasertherapie?
Bij Lasertherapie wordt er gebruikt gemaakt van een “high power laser” met een rood laserlicht. Het laserlicht dringt direct door tot de dieper gelegen cellen onder de huid. In deze dieper gelegen cellen wordt een reactie in gang gezet die zorgt voor een sneller herstel en voor de vorming van energie. Deze pijnloze en snelle behandeling wordt vaak gebruikt in combinatie met andere behandelmethoden zoals oefentherapie of ademhalingsoefeningen.

Lasertherapie bij long-COVID
De inzet van de high power laser gebruiken wij erg veel bij patiënten met long-COVID klachten. Hierbij zijn wij in staat om patiënten sneller en efficiënter te  kunnen behandelen. Het gebruik van de laser gebruiken wij vaak niet als therapie op zich, maar als onderdeel van het hele behandeltraject. Dit kan in combinatie met ademhalings-therapie en oefentherapie zijn.

Waar helpt lasertherapie bij?
Door middel van lasertherapie worden de verschillende klachten die ontstaan bij long covid behandeld. Denk hierbij aan bijvoorbeeld vermoeidheid, hoofdpijn, kortademigheid, duizeligheid, concentratie, spierpijn en het onvermogen tot dubbel taken of het niet kunnen verdragen van prikkels.

Bij elk van de bovenstaande klachten gebruiken wij de laser op een andere locatie.. Bij iemand die bijvoorbeeld kortademig is gebruiken wij de laser bijvoorbeeld ter hoogte van de thoracale zenuwen die zorgen voor de aansturing van de longen. Patiënten die bijvoorbeeld last van vermoeidheid hebben behandelen wij vaak in het gebied van de lever en de milt. Met de laser kunnen wij een heel breed scala aan klachten effectief en gericht behandelen.

Wat gebeurd er bij lasertherapie?
Lasertherapie werkt voornamelijk op celniveau in het lichaam. In onze lichaamscellen bevinden zich mitochondriën die als energiefabriekjes in ons lichaam kunnen worden beschouwd. Door het afweersysteem worden deze energiefabriekjes te veel gebruikt en hebben deze niet de mogelijk om weer volledig te herstellen of op te laden. Hierbij merkt u vaak dat u niet beschikt over voldoende energie en kracht om dagelijkse activiteiten op te pakken en/of vol te houden. Deze klachten komen niet alleen voor na een COVID-19 besmetting maar zien wij ook vaak bij klachten als een burn-out.

Hoe gaat lasertherapie in zijn werk?
Tijdens de intake wordt er besproken welke klachten worden ervaren en wat u heeft doorgemaakt. Aan de hand van deze klachten wordt een behandelplan samen met u opgesteld. We gaan kijken welke gebieden wij gaan behandelen en of wij deze goed kunnen combineren. Het combineren van verschillende gebieden kan op het begin soms teveel zijn en het is dan verstandiger om ons eerst op enkele gebieden te focussen.

De behandeling met de laser is volledig pijnvrij en u merkt vaak na enkele uren als verandering in het lichaam. Wel voelt u de warme laserstraal. Wanneer deze te warm wordt, bijvoorbeeld ter hoogte van de hersenstam, nemen wij wat meer afstand tot de huid. Gedurende enkele minuten gaan wij over de huid en zorgen wij dat de laserstraal het juiste gebied prikkelt. De duur van de behandeling en de tijd die wij op één en dezelfde plek behandelen varieert van 1 tot 3 keer 2 minuten, en is afhankelijk van de klachten en de te behandelen locatie.  Om de ogen te beschermen tegen de krachtige laserstraal is het dragen van onze speciale bril verplicht tijdens de behandeling.

Vergoeding van lasertherapie bij long-COVID
Vergoeding van lasertherapie bij long-COVID valt onder de reguliere fysiotherapie en kan dus ook vanuit de basisverzekering. Hiervoor zijn wel een aantal aanvullende eisen van toepassing. U dient namelijk in het bezit te zijn van een verwijzing van de huisarts. Deze verwijzing moet u binnen 6 maanden na het acute infectie stadium van corona hebben ontvangen van uw huisarts. Binnen een maand na het ontvangen van de verwijzing dient u vervolgens te starten met de therapie. U heeft gedurende 6 maanden recht op 50 zittingen voor fysiotherapie, mochten uw klachten na 6 maanden nog niet voorbij zijn kan deze op verwijzing nog worden verlengd met 6 maanden. Let op: vergoeding van zorg uit de basisverzekering gaat wel ten koste van het eigen risico.

Meer weten over de mogelijkheden met lasertherapie voor jouw klachten? Neem contact op via het onderstaande contactformulier.