LASERTHERAPIE

Ben jij opzoek naar een snelle en effectieve behandelmethode bij aanhoudende klachten of bij long-COVID? Dan is lasertherapie voor jou mogelijk de oplossing. Lasertherapie geeft goede resultaten bij onder andere long-COVID, hielspoor, tennisellebogen, slijmbeursontstekingen en peesontstekingen. Lees hieronder meer over lasertherapie.

Wat is lasertherapie?
Bij Lasertherapie wordt er gebruikt gemaakt van een “high power laser” met een rood laserlicht. Het laserlicht dringt direct door tot de dieper gelegen cellen onder de huid. Hier wordt een reactie in gang gezet die zorgt voor een sneller herstel en voor de vorming van energie. Deze pijnloze en snelle behandeling wordt vaak gebruikt in combinatie met andere behandelmethoden.

Lasertherapie bij long-COVID
Met de inzet van de high power laser kunnen wij patiënten met long-COVID klachten sneller en efficiënter behandelen. Het gebruik van de laser gebruiken wij vaak niet als therapie op zich, maar als onderdeel van het hele behandeltraject. Dit kan in combinatie met ademhalingstherapie en oefentherapie zijn.

Lasertherapie werkt voornamelijk op celniveau in het lichaam. In onze lichaamscellen bevinden zich mitochondriën die als energiefabriekjes van ons lichaam kunnen worden beschouwd. Door het afweersysteem worden deze energiefabriekjes te veel gebruikt en hebben deze niet de mogelijk om weer volledig te herstellen of op te laden. Hierbij merkt u vaak dat u niet beschikt over voldoende energie en kracht om dagelijkse activiteiten op te pakken. Deze klachten zien wij niet alleen na COVID-19 besmetting maar zien wij ook vaak bij bijvoorbeeld een burn-out. Klachten die wij vaak bij ons in de praktijk zien zijn: Vermoeidheid, energieloos, gevoelig voor prikkels, problemen met dubbeltaken, kortademigheid en spierklachten.

Tijdens de intake wordt er besproken welke klachten u precies ervaart en wordt er vervolgens een behandelplan op maat gemaakt. In veel gevallen gebruiken wij de laser onder andere op de milt (voor het afweersysteem), de lever (de vorming van energie) en de hersenstam (aansturing van autonoom zenuwstelsel).

Vergoeding van lasertherapie bij long-COVID
Vergoeding van lasertherapie bij long-COVID kan vanuit de basisverzekering. Hiervoor zijn wel een aantal aanvullende eisen van toepassing. U dient namelijk in het bezit te zijn van een verwijzing van de huisarts. Deze verwijzing moet u binnen 6 maanden na het acute infectiestadium van corona hebben ontvangen van uw huisarts. Binnen een maand na het ontvangen van de verwijzing dient u vervolgens te starten met de therapie. U heeft gedurende 6 maanden recht op 50 zittingen voor fysiotherapie, mochten uw klachten na 6 maanden nog niet voorbij zijn kan deze op verwijzing nog worden verlengd met 6 maanden. Let op: vergoeding van zorg uit de basisverzekering gaat wel ten koste van het eigen risico.

Meer informatie over de vergoeding vanuit de basisverzekering vind u op de site van het zorginstituut Nederland op: https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/paramedische-herstelzorg-na-covid-19

Lasertherapie bij overige aandoeningen
Het gebruik van de high power laser verbetert lokaal de doorbloeding en stofwisseling enorm. Het versneld het herstelproces en zorgt voor een snellere genezing van wonden en weefsels, vermindert ontstekingen en irritaties en zorgt daarnaast voor een snelle afname van acute en chronische pijn. Dit maakt de laser uitermate geschikt bij langdurige klachten waar soms andere therapieën niet voor lijken te werken.

Lasertherapie is onder andere geschikt bij:
- Verstuikingen en verrekkingen
- Bloeduitstortingen
- Herstel van wonden
- Band en peesletsels (zoals een tenniselleboog, hielspoor, achillespees-klachten en tendinopathieën)
- Ontstekingen
- Gewrichtsklachten ( zoals bijvoorbeeld artrose)
- Triggerpoints
- Bindweefsel problematiek
- Chronische en acute pijnklachten
- Stressfracturen of fracturen met een conservatief beleid
- Littekens en wonden